Sovint, a la nostra escola, quan fem Itineraris o desenvolupem situacions d’aprenentatge diverses iniciem les activitats formulant-nos bones preguntes. Com a exemple, aquí en teniu un tastet que són el tret de sortida d’alguns IA a Infantil i Primària: Qui oc jo?, Què li passa al cos d’una enxaneta quan puja un castell?, Què passaria si no tinguéssim esquelet?, D’on surt la poma que porto per esmorzar?, La Terra sempre ha estat igual? Podem dir que el món avança?, Quin és el teu sistema polític ideal?, Què m’està passant em vull conèixer!…, entre moltes d’altres.

Però què són i quin valor té fer-se bones preguntes?

Les bones preguntes han d’estar situades en contextos reals que ajudin l’alumnat a identificar les idees i els coneixements previs que té sobre un determinat tema. Només essent conscients d’allò que ja sabem podem estructurar nou coneixement i comunicar-lo. Les persones aprenem connectant el que sabem amb el que estem experimentant tot relacionant-ne significats. Aleshores podrem parlar d’aprenentatge.

La paraula Aprendre implica pensar, relacionar i estructurar nou coneixement. Quan a l’escola iniciem una tasca a partir d’una bona pregunta sempre activem el pensament. Ja ho veieu, quina gran eina i rellevància tenen les bones preguntes per a l’ensenyament i l’aprenentatge.