EDUCACIÓ EMOCIONAL

De la mateixa manera que contemplar, escoltar música, compartir,… forma part de la vida, de les coses útils del dia a dia, la recerca de la interioritat és una d’aquestes dimensions que ens ajuden a créixer amb plenitud i amb pau.
Sense deixar de banda la dimensió emocional i social que ens ajuda a crear un bon clima a l’aula, a les organitzacions,… per millorar així les relacions interpersonals.
I és per això que l’Escola Pia de Catalunya, a partir del seu Caràcter Propi, entén com una línia educativa bàsica l’educació de les dimensions emocionals, socials i interiors.
Quins objectius desenvolupa el projecte?
  • Millorar la lectura (entonació, to, veu, fluïdesa,…)
  • Compartir l’estona de lectura procurant motivar l’aprenentatge mutu.
  • Potenciar la cooperació entre els cicles d’infantil i primària.
  • Adquirir responsabilitat i compromís envers l’activitat
  • Crear contextos significatius d’aprenentatge.
  • Gaudir de l’estona de lectura compartida.
  • Llegir d’una manera clara i entenedora.
  • Posar en pràctica diferents estratègies de lectura.
  • Mostrar-se pacients i empàtics amb els companys.
Com ho treballem?
Mitjançant diversos tipus d’activitats segons els efectes que volem aconseguir a l’aula.
  • Auto observació: auto-observar-se, tenir consciència del propi cos.
  • Respiració: respirar de forma conscient i de forma completa.
  • Visualització: representar-se mentalment objectes, escenaris o vivències per tal de millorar la imaginació i/o la voluntat.
  • Veu-parla: dissenyar i emprar afirmacions positives.
  • Relaxació: deixar anar el to muscular, adoptant una postura distesa.
  • Sentits: desenvolupar la consciència de cadascun dels sentits.
  • Postura: connectar amb un mateix mitjançant l’auto observació postural.
  • Energia: prendre consciència de la nostra energia corporal.
  • Moviment: percebre l’energia que fem servir a cada moviment.
I afavorint alhora l’assoliment de les competències emocionals definides pel GROP (Grup de Recerca i Orientació Psicopedagògica de la Universitat de Barcelona)
  • Consciència emocional: capacitat per prendre consciència de les pròpies emocions i les dels altres.
  • Regulació emocional: capacitat per fer servir les emocions de forma apropiada. Cal ser conscients de la relació entre emoció, cognició i pensament.
  • Autonomia emocional: capacitat de la persona per respondre davant els propis actes.
  • Competència social: capacitat per mantenir bones relacions amb les altres persones
  • Habilitats de vida i benestar: inclou capacitats per adoptar comportaments apropiats i responsables per afrontar satisfactòriament les situacions que cada dia ens planteja la vida (personals, professionals, familiars, etc)
La implementació d’aquest projecte s’ha aconseguit dissenyant un pla de formació a mida i alhora elaborant i desenvolupant un pla que ens permet assegurar que tot l’alumnat de l’escola, des de P3 fins a Batxillerat, i des de les diferents àrees curriculars duu a terme les activitats abans esmentats.

I per saber-ne més podeu consultar la següent bibliografia i articles d’interès.