Com ja deveu saber, des de fa uns anys la Comissió Feminista de l’escola prepara un conjunt d’activitats per a l’alumnat de Secundària al voltant del 8 de març. Aquest any han decidit fer-ho extens per infantil i primària preparant unes activitats senzilles però de reflexió i sensibilització amb l’objectiu de fer-vos partícips de la causa. Aquí teniu un recull de les activitats que hem anat realitzant al llarg de la setmana.
Aprofitant que estem estudiant el FRANQUISME, l’etapa de la Postguerra (1939-1959), hem parlat sobre les dones treballadores de les fàbriques i les seves reivindicacions. Concretament dels fet succeïts el 1946 a Manresa amb les treballadores de la fàbrica tèxtil Bertrand i Serra, coneguda com la Fàbrica Nova . Les treballadores van aturar les màquines per reclamar millores salarials imprescindibles per fer front a l’increment del cost de la vida. La vaga va durar vuit dies, fins que l’empresa va acceptar les reclamacions de les obreres. Aquesta mobilització va trastocar molt el pensament de les autoritats franquistes, que eren incapaces assimilar que les dones poguessin emprendre i liderar una vaga. Malgrat que algunes obreres van ser acomiadades, la seva victòria laboral va servir d’esperó a altres treballadores.
Amb l’alumnat de LLENGUATGES ARTÍSTICS CONTEMPORANIS hem dut a terme una activitat diferent: hem fet una classe de dones artistes al llarg de la història que han estat invisibilitzades pel biaix masculí de la història de l’art. Hem parlat de: MARY CASSATT, LEBRUN, TAMARA LEMPICKA, ARTEMISIA GENTILESCHI, ELISAVA, CLARÍCIA DE BAVIERA…,
Al llarg de la setmana l’alumnat de Publicitat hem estat estudiant el disseny dels cartells publicitaris. Aprofitant la setmana de la sensibilització de la dona l’alumnat ha realitzat els cartells publicitaris anunciant l’acte central de l’escola organitzat per la comissió feminista. Els cartells han estat exposats arreu de l’escola.
En la matèria «d’Història de l’art», arran del dia de la dona, el 8 de març, hem fet una classe especial de «Dones del renaixement en el món de l’art». Aquesta classe ens l’ha impartida la Carme Narváez, professora d’història de l’art a la Universitat de Barcelona. Ens ha diferenciat el triple paper de les dones en el món de l’art:
- Dones com a subjectes: la representació de la dona en les pintures i escultures.
- Dones com a tresoreres d’obres d’art: col·leccionistes, mecenes,
- Dones artistes: parlem de dones pintores.
En aquesta classe també hi han assistit els familiars dels alumnes, hem fet una classe compartida.
Estem estudiant la història del cartell de la primera meitat del segle XX. Concretament els cartells de guerra. Hem analitzat un cartell on les dona és la protagonista. Aquest cartell realitzat l’any 1943 per J.Howard Miller amb l’objectiu d’aixecar la moral de les dones treballadores de l’empresa Westinghouse durant la Segona Guerra Mundial per tal que fossin més productives. Nosaltres l’hem representat com si visquéssim en aquella època.
Aquest any, la Comissió feminista ha volgut fer un viatge pel temps i recordar tots aquells fets importants que han anat passant al llarg dels anys i ens han fet arribar on som ara.
Un any més acabem la setmana de la Dona amb l’acte central organitzat per les alumnes de la Comissió Feminista i amb la col·laboració també de la Secundària musical. Estem molt agraïts per l’esforç dipositat i esperem que accions participatives com aquesta ajudin a construir un món millor.