dimarts, 9 de maig de 2017

2n de Batxillerat fa una passejada literària pel barri del Carmel de Juan Marsé

Després de llegir la novel·la «Últimas tardes con Teresa» de la qual seran examinats a selectivitat, els alumnes de 2n Batxillerat van anar al Carmel per conèixer l’espai que va ambientar la novel·la i va ser la clau de denúncia de la complexa situació que vivien els nouvinguts que arribaven a Barcelona de diferents parts d’Espanya als anys 50 i com els acollia la ciutat.

L’activitat va començar a la biblioteca del barri que du el nom de l’autor. Allí van poder visitar una exposició de les 50 portades de la novel·la que s’ha organitzat per commemorar els 50 anys de la sortida del llibre.

Seguidament dos bibliotecaris els van fer una visita guiada que va incloure diferents espais del llibre com ara el bar Delicias, on anava sovint el protagonista; els pous que abastien d’aigua el barri o les zones on s'instal·laven les més de 600 barraques que van acollir als immigrats a Barcelona on vivia el protagonista, o el bar Tibet i altres espais de la novel·la.

Durant la visita van llegir fragments d’«Últimas tardes con Teresa». Els alumnes van poder comprovar com Juan Marsé posava de manifest una realitat sense idealitzar-la ni buscar herois i van reconèixer-hi el Pijoaparte, el «xarnego», trepador, cara-dura i lladre que sortia d’aquest barri i protagonitzava la novel·la en contrast amb la bonica burgesa Teresa de San Gervasi.

La visita va acabar al Parc Güell on conflueixen barris pobres i rics, una mostra més de les desigualtats socials que trobàvem a la ciutat i que la novel·la procura denunciar.