dimarts, 28 de gener de 2014

Giza, la niña de la maleta

El documental (de 46 minuts) és un projecte sorgit de les aules de 4t d'ESO a l'assignatura d'Educació Ètico-cívica de l'Escola Pia Sabadell a partir de les recerques que el professor David Serrano du a terme al voltant del tema del Testimoni de les víctimes del Franquisme i de la Xoà des de fa més de vint anys. Coproduït per la Facultat de Comunicació Blanquerna (URL), on Serrano fa classes també, i la Universidad ORT Uruguay, explica la història d’una nena treta del gueto de Varsòvia amb vuit mesos dintre una maleta. Una impactant història de pèrdues, silencis i retrobaments 65 anys més tard.

CRÈDITS

49 minuts; Sabadell, Barcelona, Montevideo, Varsòvia, 2014
Idea, guió i direcció: Dr. David Serrano Blanquer
Realització i direcció fotografia: Jaume Busquets
Documentació i ajudant guió: Silvia Morón
Composició musical: Jaume Pedrós

Ha comptat amb el suport de l'Escola Pia Sabadell, l'Institut Yad Vashem de Jerusalem (Israel), el Consolat de l'Uruguai a Barcelona, el Consolat de Polònia a Barcelona, l'arxiu del Ministerio de Asuntos Exteriores de la República Oriental del Uruguay, el Instituto IPA (Magisterio) de Montevideo, el Consulado de España a Montevideo, el Archivo Sodre de Uruguay, el Casal Català de Montevideo i els arxius de la sublevació de Varsòvia, a Polònia, entre altres.

L'equip del documental: Silvia Morón, David Serrano, Danusia Galkowa (germanastra de Giza) i Jaume Benet, a la casa de Danusia a Varsòvia (Polònia)
El documental explica la història d'una família jueva que intenta sobreviure al gueto de Varsòvia, controlat pels nazis. El seu nadó de vuit mesos és en perill de mort per culpa d'una greu malaltia i aconsegueixen que l'organització clandestina cristiana Zegota el tregui amagat dintre d'una maleta. La petita Giza es converteix durant set anys en Stefcia, que serà acollida al si d'una família cristiana implicada en la lluita clandestina contra el nazis. El padrastre morirà al camp de concentració de Flossenburg i la germana gran, Danusia, és un dels líders de la resistència partisana, on comandarà un grup de cent homes i en salvarà 35 dels atacs nazis. Un cop acabada la guerra, Stefcia és lliurada als únics familiars vius, uns oncles, un cop se sap que la mare havia mort a la cambra de gas de Treblinka i el pare a Auschzwitz malgrat resistir fins a l'alliberament. Aquests oncles se l'enduran a l'Uruguai, on una part de la família s'havia escapat abans de la guerra. Stefcia torna a ser Giza, però mai no gosarà preguntar ni tampoc ningú li explicarà res de la seva vida anterior. Simultàniament, la família d'acolliment intentarà conèixer i vetllar pel seu estat mitjançant unes cartes enviades a Montevideo que els oncles mai li deixaran llegir. Davant els silencis dels uns i dels altres, Giza arribarà a creure que segurament no se l'estimaven.

El director del documental David Serrano a la porta d'Auschwitz-Birkenau (Polònia), on van gravar allà on va morir el pare de Giza
En total, 65 anys de recerca de la família cristiana que culminen amb la troballa de la filla de Danusia, Malgorata, del lloc exacte on viu la seva “tieta” petita: Giza. Després d'un increïble retrobament telefònic, al cap d'un any es produeix la trobada esperada a Varsòvia entre la germana gran, Danusia, i la germana petita. Giza pot recuperar, així, no només una part manllevada de la família, sinó també la memòria dels set primers anys de la seva vida, que s'havien mantingut en blanc durant tots aquells anys.

Gravant a Playa Ramírez (Montevideo, Uruguai)
Un relat de pèrdues, oblits, silencis i retrobaments que ens situen en l'espai complex de la memòria d'un dels col•lectius més perseguits de la història. Alhora, ens planteja el cas dels “Justos”, aquells personatges anònims que, enmig de les situacions més repressives, busquen i troben la manera d'ajudar els altres malgrat que saben que es juguen la seva vida i la dels que els envolten. Una història d'autosuperació i de compromís per la vida i els valors democràtics, una història petita que s'engrandeix i essencialitza per mostrar tota la complexitat de la condició humana. Sempre amb un missatge esperançador, de lluita proactiva per aconseguir un futur millor per a les noves generacions.

“Giza, la niña de la maleta” ha estat escollit per obrir el Festival Internacional de Cinema Documental Jueu de Punta del Este (http://www.jewish-filmfestival.com) el 1 de febrer de 2014, un dels certàmens documentals més importants del món. A partir d'aquí ja ha estat inclòs també a la secció oficial del Festival de Cinema Jueu de Barcelona (http://www.fcjbarcelona.org) el juny de 2014, i s'hi han interessat des de Festivals Internacionals d'Israel, Polònia, Uruguai, l'Argentina i els EUA. Televisions com TV3 (http://blogs.tv3.cat/senseficcio), el Channel 1 d'Israel o la Televisión Nacional de Uruguay (http://www.tnu.com.uy) ja han mostrat el seu interès per programar-lo al llarg del 2015.